joi, 1 decembrie 2011

Orange

Din tot spectrul vizibil , verdele este cel mai mare mincinos si-asa a fost de cand s'a facut pamantu' .Te cheama la restaurant si pleaca fara sa'si plateasca consumatia . Odata intrat in restaurant , ar fi si pacat sa pleci fara s'asculti macar o data prohodu' .Majoritatea asculta prohodu' . Si chiar daca vrei sa platesti , tot nu te lasa sa pleci .Cei mai multi mor in restaurant .Cei care mor acolo , ajung in Rai . Sala mare , unde-si petrec boierii cumetriile , n'are nici o fereastra inspre strada . In sala mica , unde-si aduc mamele rudele la pomana , sunt doua ferestre , da' sunt aproape de tavan si da in spate in curte , unde se strang gunoaiele . Am incercat de cateva ori sa le deschid Am pus doua mese una peste alta , başca un scaun cu spatar peste cele doua mese . Trei zile m'am luptat s'ajung la scaun . "Vezi bah ca arde ! " , striga la mine majordomu' cu vesta soioasa ..." ..daca pui mana pa maner , mori ! "

Primul meu salariu l'am dat la curve . Il cunosteam pa Gheorghe din clasa a doua . Gheorghe avea in grija sase fete , pe care , din cand in cand , le urca in caruta si le ducea la coafor sa le revopseasca .Mai avea o bodega pe strada Campulung , inchiriata de la Doru Dentistu' . Aici veneau toti oamenii de la restaurant sa joace barbut . Majoritatea celor care castigau il cinsteau pe Gheorghe cu cel putin douazeci la suta din beneficiu . Eu lucram atunci la atelieru' de mobila , la conu' Alecu . Eram ucenic , da' prindeam repede . " Tin'te de treaba si'ntr-o luna'ti dublez leafa " , mi-a spus conu' Alecu cand mi-a dat primu' salariu . Apoi mi-au spus baietii mai vechi ca asa zice la toti , da' nu da nimic la nimeni . L'am luat pa Buze si-am plecat la Gheorghe sa bem o sticla de vin . Era Ana de servici . Pa Ana o stiam de cand vandusem la slatari niste cositor .Frumoasa tiganca .I'am zis lu' Gheorghe sa mi-o dea de nevasta . N'a vrut .

-Adă Ano vin .

In spatele halelor din micro 11 , se'ntinde pe o suprafata deloc de neglijat restaurantul . De pe vremea lu' Ceausescu , n'a mai facut nimeni nimic acolo . L'au lasat in paragina . Aici este resedinta de sezon a boschetarilor ,a cersetorilor si a cainilor vagabonzi . Geamuri nu mai are de mult restaurantu' . Ramele de fier le-au scos magnetii spoitori sa le dea la fier vechi . Si usile de fier la fel .Le-au dus la centru de colectare , la Coteţ . P'alea de lemn , le-au pus pa foc boschetarii , sa le tina de cald in serile de toamna . La Coteţ aveam o datorie de zece milioane de anu' trecut , din iarna . Pa unde'l vedeam , fugeam de rupeam pamantu' . Da' tot m'a prins . Veneam de la otelarie cu Mircea Spoitoru' si ne-a lasat taxiu' chiar langa restaurant . A'nceput din senin sa toarne cu galeata si-am intrat in sala mica din spate . Era mai adapost acolo . Doi boschetari facuse un foc din cartoane , sa'ncinga o tabla pa care insirasera niste hamsii sarate .

-Uite ce soacra am ! , adauga Mircea la urletul precedent menit sa inspaimante boschetarii infometati .

Am mancat hamsii si-am baut vin . Apoi a venit Coteţ si l'a taiat pa Mircea cu sabia . Da' mai mult l'a zgariat . Ce sange decolorat avea spoitoru' !

-Ia o scara si deschide geamurile alea de langa tavan , ca prea s'a'mputit aici .

Leonora are un metru jumate si o suta de kile . Unii spun ca ar avea in jur de optsprezece ani .Altii spun ca e trecuta bine de patruzeci . Pe Leonora , boschetarii o'mbraca mireasa si-o pune sa danseze vals .Cu Pepită . Pepită tot un metru jumate are , da' nimeni nu crede c'ar avea mai putin de cincizeci de ani . Chiar am facut pariu cu Spoitoru' ca e trecut de saptezeci . Pepită nu stie cati ani are . Nu stie nici ce's ăia ani . Îi place sa se lase machiat de oamenii lu' Coteţ . Îl da cu mascara , cu fard roz si cu ruj rosu aprins pe buze . Apoi îi pune guler scrobit , vesta in costite si frac de catifea neagra .Pantaloni nu'i dă .Coteţ l'a chemat pe Tenzi cu acordeonu' si pe mine m'a pus naş . Pe Buze l'a facut popă .I-a confectionat cadelnita dintr-un ghiveci de plastic legat cu sarma .A trimis'o pe Paulina sa cumpere salam si masline , iar noi ceilalti a trebuit sa improvizam sala de mese cu ghirlande facute din cutii de cartoane sau sticle de plastic . Coteţ a strigat daru'

Patruzeci si doua de grade la umbra . N'am suferit niciodata pantaloni albi si camasa cu maneca scurta .Si nici pantofi cu gaurele .Al drac'lui de ironic soarele asta . Pactu' dintre el si asfalt esuase pe undeva , altminteri nu-mi explic de ce asfaltu' se rusina ingrozitor la urmele pasilor . Intr-atat de tare se rusina , incat ti se facea mila si parca-ti venea sa readuci urmele pasilor adanci, la nivelul stabilit de municipalitate .Pantalonii albi si camasa cu maneca scurta se rusinau la randul lor de urmele transpiratiei nestavilite .Verdele insela pentru a cata oara natura prin indiferenta letargica .

Un foc simpatic se deslusea in zare , chiar pe terasa restaurantului .Din ce ma apropiam de restaurant , focul devenea mai mic . Chiar aveam impresia ca e doar o iluzie optica pricinuita de salbatecul soare .M'am asezat la masa din fier forjat imbracata cu mileu . Pepită mi-a oferit cu bunavointa un scaun acoperit cu saten alb si rece .

-Ai luat ?

-Da .

Patruzeci si doua de grade la umbra . Am intrat prin spate , pe la tomberoane , sa nu ma simta Coteţ . Leonora se desfasura goala pe gresia rece din bucatarie . Am invelit'o cu Pepită si-am trecut la afaceri . Am reparat instalatiile defecte din restaurant si-am chemat sanepidu' pentru avize . Mesele si scaunele le-am curatat de pacate , le-am dat cu baiţ , cu lac si apoi le-am vopsit albe . Am mai zidit pe unde era nevoie si m'am urcat pe scara sa repar acoperisu' . Geamurile din sala mica , de langa tavan , n'am reusit sa le deschid . Ardeau de atata caldura . Am comandat geamuri la Norică .Geam gros , de zece . Leonora m'a ajutat sa calc lenjeria si sa schimb perdelele . Pepită a taiat lemne pentru inaugurare . Ii promisesem lu' Coteţ , ca pana la sase e gata . Abia trecuse de trei si treburile erau terminate . Ca sa nu ma plictisesc , am plecat la examen .

-E deschis ?

-Da .

Patruzeci si doua de grade la umbra . Andre Rieu se prezenta alb in prima zi din 2011 . In fata televizorului , eram alb .Pe terasa restaurantului , cativa spoitori cantau la chitari si dansau . I'am alungat cu pietre . La usa , neclintit , domnea fratele lu' Pepită . Sau probabil , chiar Pepită ca prea semana . Pe Buze , il pierdusem cu o seara inainte la Gheorghe , la barbut . Mi-a spus Ana ca s'a'mbatat si-a plecat in suturi din bodega ...Si daca vreau eu sa'i iau umbra pe care si-a uitat'o in curtea din spate . Am luat umbra lu' Buze si mi-am vazut d'ale mele .Pepită mi-a spus ca de vreo saptamana tot intreaba o doamna de mine . Blonda si imbracata in negru . M'am asezat pe scaun si-am asteptat . Era asa mizerie in sala mica , ca mi s'a facut rusine .

-Scuzati deranju' , da' abia acu' am sosit . Am fost la examen si ...e cald !

-Am auzit ca de vreo saptamana ma cautati . Cu ce va pot ajuta ?

-Eu n'am cerut niciodata alb .Aveti ?

-Da .

In clasa a treia , invatatoarea m'a pus sa valsez cu Amalia . Donco canta la acordeon valsu' dunarii . Se'ncurca intr-una .Amalia m'a plesnit dupa ce am calcat'o pe picior de mai multe ori . Am vrut sa ripostez , da' n'am mai apucat pentru ca m'a plesnit si invatatoarea . Patruzeci de colegi au inceput sa rada zgomotos . Eu am inceput sa plang . Invatatoarea m'a linistit si m'a facut prostuţ .Am inceput sa plang din nou . De data asta cu sughituri . Nu ma puteam opri . A venit directorul scolii si mi-a dat doua palme destul de serioase . Mi-a trecut sughitu' instantaneu . Singurul coleg care nu a ras de mine a fost Mircea . Mircea Spoitoru' . Cand invatatoarea i'a spus ca e randu' lui sa valseze , am inceput sa rad in hohote .

Eu nu am mai valsat pana in ziua cand Coteţ m'a numit naş .

De sfantu' Ilie a plouat in restaurant . A plouat cu picaturi mari cat o para , goale pe dinauntru . Cum atingeau mozaicu' din sala mare , se spargeau in stele de cristal spre deliciul publicului si al interpretilor .In curtea interioara n'a plouat deloc . Erau patruzeci si doua de grade . Coteţ lasase sarcini precise cum trebuiesc asezate mesele . Trebuia sa faca impresie buna in fata juratilor , mai ales ca in joc se afla soarta lui Buze .Se gandea chiar , ca ar fi bine ca imediat dupa proces , sa se tina si cununia boschetarilor . De Buze nu stia nimeni nimic . Umbra lui o predasem sectoristului pentru probe la dosar . Buletinu' lui Buze il vandusem lu' Jan de la registru' comertului pentru zece milioane . Si-am si semnat in locu' lui . Pe Chintonel l'am trimis in beci sa dezinfecteze cu pucioasă si sa dea mancare la draci . Ingrozit de perspectiva ciumei atomice , mi-am comandat un prezervativ suprem .

-Ce suprafata ?

-Cinci !

Din punct de vedere geometric , Secretara era dreapta . Si blonda .Tunsa scurt , neregulat . Clientii care-i calcau pragu' erau din ce in ce mai putini de cand a inceput sa circule un zvon prin restaurant , cum ca ar fi bolnava de pelagră .Coteţ a considerat de cuviinta ca dupa o cariera stralucita ,Secretara merita onoarea de a fi numita sora de mireasa . Patru doamne din randul juratilor au sosit cu doua zile mai devreme si le-am cazat la Gheorghe , la bodega . Ana le-a primit cu ură .Au facut schimb de sentimente si de infatisare . Ana avea acum cincizeci de ani si pretindea ca este o mama desavarsita . Tăia salamu' in cuburi si'l oferea trecatorilor , insotit de fluturasi pe care scria : " Un leu pentru modernizarea cimitirului Simuleasa .Nu uitati ! " Gămanu se inscrisese in partid , la indemnul camarazilor gropari . Dache ii povestise despre avantajele unui membru de partid si despre perspectivele milioanelor de gropi .

-Taie-l mai subtire ca mă bagi in faliment !

Boschetarii isi dormeau visurile printre cartoane si sticle de plastic. Am intrat descult in camera lor si-am aranjat tacamurile pentru eveniment . Aproape de tavan , se gaseau trei ferestre destul de inguste prin care nu puteai sa iesi .Erau deschise . Soarele se strecura cu obraznicie in camera boschetarilor si-i necajea cu infarcturi cerebrale sau miocardice .Leonora isi stapanea cu greu emotiile . In fiecare zi . Si Pepită la fel . Pasii nehotarati dezvaluiau sub fracul de catifea niste chiloti murdari si extrem de largi pentru statura sa .Gulerul scrobit il tinea pe umarul stang . Dac'ar mai fi avut si pe umarul drept unul asemenea , ai fi jurat ca'i inger . Printre pasii nehotarati , Pepită'si dormea emotia mirelui . In fiecare zi . Si Leonora la fel ...

La trei zile dupa proces , Coteţ ne-a spus sa mai ramanem o perioada . Cersetorii beneficiau de marire de leafa . Boschetarii primeau in fiecare dimineata cafea fara zahar , neagra .Pe mine m'a absolvit de datorie . Trebuia doar sa mai ramanem o perioada .

-Am promis judecatorului ca'l voi ingropa crestineste !

-Unde ? La Simuleasa ?

-Mai ales la Simuleasa !

Chintonel a sapat groapa singur pe caldura . I'am dus salam si paine . Spunea ca locu' ala tine apă . Pentru prima data , il vedeam pe Coteţ plangand . Se obisnuise cu el .

-Mai bine murea Ana !

In curtea interioara a restaurantului , tribuna improvizata pentru proces , dainuia eroic la teribila furtuna ce se abatuse asupra locului . Pepită , cu chilotii lui murdari si largi , se lasa purtat de vijelie printre aburi si iluzii sfintite cu pucioasa . Leonora se multumea cu un colt de salam , din care musca fara resentimente . O doamna inger , in alb , ceru majordomului un sirop amar , un creion si un caiet . Eram singurul din restaurant care avea creion si caiet , asa ca m'am apropiat , nu prea mult , de masa la care doamna inger incerca sa se aseze . O deranjau aripile . M'am repezit s'o ajut , sa'i trag aripile .

-Nu !

Mi-am jurat atunci c'am sa ma las rugat . Am ascuns creionul si caietul si-am asteptat .

-Ajuta-ma sa'mi strang aripile . Te rog .

-Aveti o bricheta ?

Mi-am aprins tigara si m'am prefacut ca ma gandesc la ceva serios . Ca sa par mai credibil , chiar am inceput sa ma gandesc. Cat de hidoasa era doamna inger vazuta de aproape . Penele'i miroseau a urzici . Si la incheietura aripilor era numai sange . Ma gandeam s'o intreb de unde si de ce a venit la restaurant . Poate ii era foame ... In cazu' asta , de ce nu se ducea in sala mica , la pomeni ? Sau poate ca venise doar pentru a proteja pe cineva . Da' pe cine ? Pe cine ?

Inger pazitor te numesti dumneata , doamnă cu pene insangerate ? Inger pazitor sa fumeze tigara dupa tigara n'am mai vazut ... Si sa bea coniac . Si creion la ce-i trebuia ? Si caiet ...

-Va rog sa nu profitati de sensibilitatea camarazilor mei . Din acest moment , eu sunt responsabil pentru faptele lor . Daca aveti de gand sa judecati pe cineva , incepeti si terminati cu mine .

Se lasase racoare in sala mare . Pepită a adus o mana de vreascuri si-am aprins focu' . Am eliberat sunetele de cristal din cutiuta muzicala si-am plecat spre bodega , la Gheorghe . Pe drum , doamna inger m'a rugat sa'i strang aripile . Mi-a si explicat cum . Vroia sa'i fac un coc de pene .

-Ce faceti cu creionul ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu